سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
کمترین حقى که از خداى سبحان بر گردن شماست این که از نعمتهاى او در راه نافرمانى‏اش یارى نباید خواست . [نهج البلاغه]
 
امروز: جمعه 103 اردیبهشت 21

اکونومیست طی گزارشی از ویژگی‌های قراردادهای بیع متقابل جدید در ایران پیش بینی کرد این قراردادها با استقبال نسبی شرکت‌های خارجی مواجه شوند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از واحد اطلاعات اکونومیست، دولت ایران اخیرا تلاش های تازه‌ای را برای جذب شرکت‌های خارجی و انعقاد قراردادهای کوچک و بزرگ با آن‌ها در بخش نفت و گاز آغاز کرده است.
این تلاش‌ها از یک سو با هدف افزایش تولید نفت و گاز در ایران و در نتیجه حفظ جایگاه این کشور در میان تولید‌کنندگان انرژی در جهان انجام می‌گیرد. از سوی دیگر افزایش سرمایه‌گذاری های خارجی و تقویت جایگاه ایران در تولید انرژی باعث ارتقاء موقعیت ایران در صحنه بین‌الملل و افزایش قدرت چانه زنی ایران در مورد مسائل هسته‌ای می‌شود.
یکی از تلاش‌های ایران در این خصوص اصلاح قراردادهای بیع متقابل است. در اوایل فوریه 17 بلوک نفتی ایران برای توسعه و اکتشاف در وین معرفی و شکل جدید قرادادهای بیع متقابل ارائه گردید.
شرکت های نفتی در اولین واکنش خود به این قرادادها آن را مطلوب‌تر از شکل گذشته قرادادهای بیع متقابل دانسته‌اند اما در عین حال ایده‌‌آل شرکت های مذکور چیزی به غیر از قراردادهای بیع متقابل است. آن‌ها خواهان برخورداری از سهم مالکیت در میادین نفت و گاز ایران هستند. این چیزی است که در قراردادهای بیع متقابل گنجانده نشده است.
بر اساس قراردادهای بیع متقابل پس از پایان پروژه توسعه میدان نفتی، آن میدان در کنترل شرکت ملی نفت ایران قرار می‌گیرد و شرکت خارجی که در توسعه آن فعالیت داشته است هزینه‌های خود را دریافت و بخشی از سود حاصل از آن میدان را طی مدت مشخص دریافت می‌کند.
کوتاه بودن این مدت یکی از علل نارضایتی شرکت‌های نفتی از قراردادهای بیع متقابل بوده است. در شکل جدید این قراردادها مدت مذکور به 25 تا 30 سال افزایش پیدا کرده است. در شکل قدیمی این مدت شش تا هفت سال بود. همچنین شرکت‌های خارجی این اجازه را دارند که پس از اتمام پروژه همچنان در میدان حضور یابند و بر عملیات تولید نظارت داشته باشند.
در شکل قدیمی قراردادهای بیع متقابل چنانچه شرکت خارجی نمی‌توانست میزان تولید تعیین شده در مورد میدان تحت توسعه خود را متحقق کند می‌بایست خسارت می‌پرداخت. در شکل جدید از قراردادها نیز این ماده گنجانده شده است اما چنانچه شرکت نفتی بتواند تولید میدان را به رقمی بیشتر از سقف تعیین شده برساند از مزایای بیشتر برخوردار خواهد شد.
همچنین بودجه سرمایه‌ای را می‌توان در مراحل بعدی اجرای پروژه تعیین کرد و بدین وسیله تخیمن دقیق‌تری در مورد هزینه‌های پروژه زده شود.
بر اساس یکی دیگر از بندهای قراردادهای بیع متقابل جدید ، شرکت خارجی در هر مرحله‌ای از اجرای پروژه‌ می تواند از آن خارج شود. این عبارت در پاسخ به نگرانی شرکت‌های بین‌المللی از تحریم‌های احتمالی علیه ایران گنجانده شده است.
گفته می‌شود قراردادهای بیع متقابل جدید در مورد پروژه‌های در حال مذاکره مثل یادآوران نیز اعمال می‌شود.
کارشناسان پیش بینی می کنند این قراردادها با استقبال نسبی شرکت های خارجی مواجه شود.

YJC - انتهای خبر // باشگاه خبرنگاران جوان//www.Yjc.ir


 نوشته شده توسط بچه مسجدی 2 در دوشنبه 85/11/23 و ساعت 9:59 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم

مسجد
مدیر وبلاگ : بچه مسجدی[50]
نویسندگان وبلاگ :
بچه مسجدی 2[26]
بچه مسجدی 3[10]
بچه مسجدی 4[0]

بسم الله الرحمن الرحیم چون النجات فی الصدق، پس صاف و پوست کنده میگیم که ما یه عده بچه مسلمونیم که احساس کردیم وظیفه داریم در مقابل این همه هجمه تبلیغاتی دشمنان بایستیم و به شیوه های عصر جدید حرف حق خودمون رو بیان کنیم. بنا براین این وبلاگ حاصل کار گروهی از دوستان هستش که ان شاءالله بتونه مسئولیت خودش رو در عرصه خبررسانی سالم به بقیه افراد به خوبی انجام بده.

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 11
بازدید دیروز: 0
مجموع بازدیدها: 73446
جستجو در صفحه

خبر نامه